Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

W trosce o rozwój kompetencji poznawczych w szkole jutra.

  • 16-05-2025 21:12

Szanowni Państwo,


Serdecznie zapraszamy na kolejne webinarium w ramach współpracy z Uniwersytetem Bielsko-Bialskim (UBB) z cyklu „Kompetencje (dla) przyszłości” pt. „W trosce o rozwój kompetencji poznawczych w szkole jutra”, które odbędzie się 22 maja 2025 o godz. 17.00 na platformie GoogleMeet.

Kontynuując wątki poruszone podczas poprzedniego spotkania, tym razem nasi eksperci podzielą się wiedzą na temat:


Prof. dr hab. Ernest Zawada* – Jak poprzez aktywność plastyczną diagnozować i terapeutyzować ucznia?
Zakres treści:
1. Wychowanie przez sztukę jako wyzwanie edukacji jutra.
2. Diagnostyczne aspekty analizy rysunków rodziny dziecka
2. Rysunek dziecka jako środek ekspresji jego przeżyć i forma kodowania symbolicznej transformacji doświadczenia;
3. Wykorzystanie technik plastycznych w pracy z uczniami przejawiającymi zaburzenia zachowania i trudności w uczeniu się.
3. Rekreacyjna, edukacyjna oraz korekcyjna funkcja arteterapii.


Dr Małgorzata Jopek-Bizoń** – Jak trenować pamięć prospektywną dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Doświadczenia z międzynarodowego projektu „Remember to Remember”.
Zakres treści:
1. Projekt „Remeber to Remeber” – zapoznanie uczestników z głównymi założeniami projektu.
2. Neuronauka w edukacj - jak pamięć prospektywna i funkcje wykonawcze wpływają na kontrolę myślenia i działania.
3. Przedstawienie i omówienie opracowanych narzędzi (ProxyQB - kompleksowe urządzenie biomedyczne przeznaczone do rehabilitacji poznawczej; arkusze robocze do zadań związanych z pamięcią prospektywną i umiejętnościami wykonawczymi).
4.Praktyczne przykłady: trening uwagi; kontrola hamowania;  trening pamięci roboczej(pętla fonologiczną, szkicownik wizualno-przestrzenny, bufor epizodyczny).
5. Kognitywizm w kontekście badań edukacyjnych a kształcenie kluczowych kompetencji XXI wieku – nowe wyzwania nauczyciela postkonwencjonalnego.

Dr Agnieszka Michalkiewicz-Gorol*** – Czytam, więc jestem, czyli o korzyściach z czytania w kontekście kompetencji przyszłości.
Zakres treści:
1. „Literatura jako najlepsza nauczycielka” – przykłady i anegdoty o życiu nauczyciela i ucznia w starożytności.
2. Kompetencje przyszłości we współczesnej szkole, czyli co mówią o nich podstawa programowa, przedstawiciele nauki, praktycy edukacji.
3. Kompetencje przyszłości z uwzględnieniem kontekstu starożytnej paidei.
4. Literatura w pracy nauczyciela wczoraj, dzisiaj i jutro. Jak wykorzystywać literaturę na lekcjach i próbować uczynić ją atrakcyjną – próba wskazania najlepszych pomysłów.

Zgłoszenia prosimy przesyłać przez formularz zgłoszeniowy:

https://forms.gle/EVJn9kkZYgunWreL8


Będzie to wyjątkowa okazja, aby zgłębić tematykę diagnozy, terapii oraz rozwoju kluczowychumiejętności uczniów. Wierzymy, że spotkanie będzie inspirujące i pomocne w Państwa codziennej pracy.

* Prof. dr hab. Ernest Zawada - profesor sztuki, Dziekan Wydziału Humanistyczno-Społecznego Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego, zatrudniony w Instytucie Pedagogiki. Zajmuje się malarstwem sztalugowym, grafiką warsztatową, malarstwem ściennym. Autor kilkudziesięciu wystaw indywidualnych. Bierze udział w licznych wystawach zbiorowych w kraju i na świecie. Prace wystawiał m.in. w Waszyngtonie, Nowym Yorku, Izraelu (Acco), Niemczech, Włoszech (Rzym), Węgrzech (Budapeszt), Ukrainie, Czechach, Słowacji, Brukseli,Wielkiej Brytanii z artystami takiej rangi, jak: Igor Mitoraj, Ad Reinhard, Istvan Haasz, Jo Kun, Dominique Chapusit. Autor podręcznika: Nauka rysunku – ucz się od polskich mistrzów. Obszary zainteresowań naukowo- badawczych w ramach dyscypliny pedagogika koncentrują się wokół kształcenia plastycznego dziecka oraz wykorzystywania sztuki w pracy terapeutycznej.
**dr Małgorzata Jopek-Bizoń - doktor nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika, filolog angielski o specjalności nauczycielskiej, tłumacz języka angielskiego, nauczyciel języka polskiego jako obcego. Zatrudniona na stanowisku adiunkta badawczo-dydaktycznego w Uniwersytecie Bielsko-Bialskim. Zainteresowania naukowe zogniskowane wokół: pedeutologii, pedagogiki szkolnej w kontekście edukacji międzykulturowej i inkluzyjnej, psychologii klinicznej z elementami terapii psychologicznej, neuronauki. Podstawowy nurt prac badawczych i opracowań teoretycznych koncentruje się na wyzwaniach i zadaniach edukacji XXI wieku, pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w rzeczywistości szkolnej, roli i funkcji nauczycieli w procesie nauczania języka obcego.
*** dr Agnieszka Michalkiewicz-Gorol - doktor nauk społecznych w zakresie pedagogiki, absolwentka filologii klasycznej Uniwersytetu Śląskiego. Pracuje jako adiunkt w Instytucie Pedagogiki w Uniwersytecie Bielsko-Bialskim oraz jako nauczycielka jęz. łacińskiego w I i III LO w Bielsku-Białej, a także jako konsultantka w Bielsko-Bialskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli. Do jej zainteresowań badawczych należą między innymi zjawiska kultury współczesnej, w których obecny jest pierwiastek tradycji antyku czy średniowiecza, nawiązanie do społecznych, filozoficznych i pedagogicznych rozstrzygnięć minionych epok, z uwzględnieniem także kultury popularnej.